KALONG
SENI MOTIF TRADISI ORANG ULU
Kalong
ialah seni motif dari timur iaitu daripada Orang Ulu yang tinggal di Sarawak. Menurut
Zaid Ahmad (2010), ‘Orang Ulu’ adalah istilah yang digunakan secara kolektif
untuk merujuk kepada suku kaum yang mendiami kawasan hulu sungai di pedalaman
Sarawak. Mereka termasuklah suku kaum Kayan dan Kenyah, serta kelompok minoriti
yang berhampiran seperti Kejaman, Punan, Ukit dan Penan. Mereka mendiami rumah
panjang yang dihiasi dengan pelbagai lukisan dan ukiran kayu. Salah satu
daripada ukiran ini iaitu Kalong (bahasa Kenyah) atau Ekeng (bahasa Kayan)
bermaksud motif atau lukisan tradisi. Seni ukiran ini mempunyai kehebatannya
yang tersendiri kerana selain rupanya yang unik dan menarik serta terhasil
dalam pelbagai bentuk dan corak, ia juga mempunyai asal-usul yang menarik serta
pelbagai kegunaan dalam kehidupan harian Orang Ulu. Berikut akan dibincangkan
kehebatan seni ini berdasarkan ciri-ciri yang dinyatakan di atas.
Asal
Usul
Seni
ini mempunyai pelbagai kisah yang hebat mengenai asal-usulnya. Salah satunya
ialah cerita yang dikaitkan dengan Batu Kalong atau Batu Berukir. Menurut
Philip Ngau (1989) dalam jurnalnya The
Ngurek (Jeffrey Jalong, 2001), gelaran “batu kalong” oleh Orang Ulu (Kayan–Kenyah)
ke atas sebuah batu tersebut disebabkan pada permukaan batu tersebut terdapat
pelbagai jenis corak motif, ukiran pahat dan hasil seni lukisan tradisi
Kayan-Kenyah yang ditinggalkan oleh para migrasi yang melalui batu tersebut.
Batu Kalong wujud hingga kini dan terletak di sempadan Kalimantan-Sarawak.
Tinggalan hasil seni motif dan ukir tersebut menurut penulis banyak memberi
kesan ilham dan inspirasi kepada anak-anak suku kaum Kayan-Kenyah yang mewarisi
seni motif tradisi orang Ulu.
Selain
itu, menurut Jeffrey Jalong (2001), seni motif atau kalong Orang Ulu menurut
ceritanya turut dipengaruhi oleh kisah-kisah serta cerita lama yang disampaikan
yang mana mengandungi keindahan seni motif atau ukiran yang menghiasi
rumah-rumah panjang yang diceritakan. Daripada kisah-kisah ini maka si
pendengar dapat inspirasi dan kemahiran untuk melukis motif seperti yang
diceritakan dalam lagenda tersebut.
Jenis-jenis
kalong
Salah satu kehebatan seni ini adalah
ianya wujud dalam pelbagai bentuk dan corak. Misalnya motif kalong Kenyah,
Kelabit, Kayan, Lun Bawang, Kajang dan lain-lain suku kaum Orang Ulu mempunyai
perbezaan dari segi corak motif yang dilukis. Ini menjadikan kalong Orang Ulu
unik dan pelbagai. Berikut adalah beberapa contoh jenis kalong yang biasa
dilihat (Jeffrey Jalong, 2001):
(a) Kalong
Kelunan (motif manusia)
Secara
simboliknya motif manusia atau kalong kelunan digunakan sebagai simbol kelas
atasan masyarakat Orang Ulu. Motif ini melambangkan kekuasaan, kekayaan dan
kepimpinan yang disegani. Kalong kelunan banyak digunakan sebagai hiasan pada
dinding rumah, ketua uma panjang, ba’anak, pakaian dan sarung wanita serta
beberapa bentuk hiasan lagi. Salah seorang artis atau tokoh Kayan terkenal
dalam seni kalong ini iaitu Jok Bato yang berasal dari Kalimantan pernah
melukis motif kalong kelunan yang digabungkan dengan kalong bali sungai dan
kalong tinggang pada dua keping papan lapis. Kalong ini dilekatkan pada dinding
kantin milik Datin Devong Anyie pada sekitar tahun 1972. Secara simboliknya,
hiasan tersebut bertujuan untuk menajga dan melindungi persekitaran kantin
daripada kuasa negatif dan sebagainya
Rajah 1: Kalong Kelunan
Rajah 2: Amban Belare seorang artis
kalong sedang menyiapkan kalong kelunan
(a) Kalong
Kelawit-lawit (ukiran salur paut)
Setiap
motif tradisi Orang Ulu mempunyai sifat-sifat ini. Ilham ukiran ini menurut
ceritanya datang daripada tumbuh-tumbuhan. Ukiran ini memiliki bentuk seperti
salur paut tumbuhan yakni boleh berdahan atau dipautkan di mana-mana bahagian
motif berkenaan. Kebiasaannya motif ini akan digabungkan dengan corak motif
utama seperti kalong kelunan, kalong aso dan sebagainya. Kalong ini memainkan
peranan yang sangat penting dalam penghasilan sesebuah ukiran, kerana tanpa
kombinasi ukiran ini, sesuatu motif tersebut akan kelihatan kosong dan tidak
seimbang. Motif salur paut ini turut digunakan sebagai hiasan motif pada
keranda oleh masyarakat kelas atasan dan bawahan.
Rajah
3: Kalong kelawit-lawit yang menghiasi alat muzik
(a) Kalong
Tebeggang atau Tingang (motif burung kenyalang)
Seni motif ini selalunya dikaitkan
dengan roh atau semangat yang menyampaikan pesanan atau mesej kepada masyarakat
Orang Ulu. Sering kali lukisan burung kenyalang ini akan dilukis pada bahagian
atas atau tengah sesuatu motif.
Rajah
4: Kombinasi kalong kelunan, tebenggang dan kelawit-kawit
(a) Kalong
Kayu Aren, Kayu Udip (Kenyah) atau Udo Beran (pokok kehidupan)
Udo Beran dalam bahasa Kayan
menandakan perihal kehidupan di sesebuah rumah panjang tersebut. Kepercayaan
masyarakat Orang Ulu ( Kayan-Kenyah) di kawasan Baram menyatakan bahawa ilham
atau motif pokok kehidupan ini diperoleh daripada pemerhatian ke atas pokok
ara. Motif kayu aru (Kenyah Long Nawang) atau udo beran (Kayan) sentuhan seni
Tusau Padan adalah salah satu contoh kalong jenis ini yang amat menarik dan
dikenali sehingga ke peringkat antarabangsa. Motif ini biasanya diukir di depan
bilik ketua rumah panjang. Salah satu makna motif ini ialah bilangan penduduk
sebuah rumah panjang itu ramai selain melambangkan sifat kebergantungan di
kalangan penduduk.
Rajah
5: Kalong Kayu Aren
Kegunaan dalam kehidupan seharian
Kehebatan seni hiasan motif ini juga
terserlah dari segi penggunaannya. Orang Ulu menggunakan seni motif ini untuk
mencorakkan kehidupan seharian mereka. Seni hiasan motif ini memberikan
beberapa tafsiran dan maksud penggunaan dalam kehidupan Orang Ulu seperti yang
berikut (Jeffrey Jalong, 2001).
(a) Simbol
status dalam masyarakat
Jenis-jenis kalong tidak boleh
digunakakan sebarangan. Misalnya kalong kelunan dan kalong tingang (kenyalang)
hanya boleh dipakai oleh golongan maren dan ketau’. Jenis-jenis kalong ini juga
merupakan identiti bagi golongan kelas atasan.
(b) Sebagai
pelindung
Masyarakat Orang Ulu percaya bahawa
kalong memainkan peranan penting sebagai simbol atau lambang kepada seseorang
individu tersebut. Sebagai contoh, ketua kampong selalunya menghiasi kalong
kelunan dan kalong lejau sebagai pelindung rumahnya manakala kalong tinggang
pula adalah kalong yang boleh menyejukkan suasana di dalam rumah tuan punya
ukiran.
(c) Motif
sebagai perhiasan barang kraftangan
Contohnya motif yang terukir pada
sesuatu kelebit (perisai). Menurut kepercayaan masyarakat Orang Ulu, motif pada
kelebit yang menyerupai kepala manusia dengan mata yang bulat terbeliak dan dan
gigi dan taring yang memanjang keluar dapat melemahkan semangat perang pihak
lawan. Kalong seperti motif kelawit-kawit yang juga menghiasi alat muzik
seperti sape sampe’, tuvung (drum) dan sebagainya. Ukiran ini bukan sahaja
dapat mencantikkan alat tersebut tetapi juga dipercayai dapat membangkitkan
minat, semangat dankemahiran kepada si pemain pemuzik berkenaan.
(d) Perhiasan
diri (tatu)
Kalong juga dilukis sebagai perhiasan
badan dalam bentuk tatu atau tedek. Memiliki tatu adalah sebahagian adat dan
tradisi Orang Ulu sejak zaman-berzaman. Bagi kaum wanita, memiliki tatu bukan
sahaja sebagai simbol kecantikan tetapi juga dipercayai sebagai persediaan
kehidupan selepas kematian. Tatu pada tubuh wanita dipercayai dapat dijadikan
penyuluh jalan yang gelap. Manakala motif yang terukir pada lengan kaum lelaki
pula bermaksud bahawa dia pernah berlawan dan berjaya memenggal kepala musuh.
Rajah 6: Tatu tradisi orang Kayan
(a) Perhiasan
seni bina
Pada asasnya hiasan-hiasan motif
tradisi ini berdiri dalam bentuk kalong nding, kalong besulan, kalong suka’
(motif pada tiang), kalong libun atau kalong lepubong yang ada kaitan dengan
semangat padi. Motif yang dilukis pada perahu –perahu panjnag juga dihiasi
dengan motif naga, anjing, buaya, kenyalang dan sebagainya. Selain itu, motif
juga kelihatan pada tiang-tiang rumah, tempat bersembahyang, dinding-dinding
rumah panjang dan sebagainya.
(b) Pakaian
tradisi (upacara)
Motif kalong juga diukir pada pakaian
lelaki dan wanita yang digunakan semasa upacara rasmi atau keagamaan. Kain
sarung ta’ah yang dipakai oleh penari wanita semasa persembahan tarian
tradisional juga dihiasi dengan pelbagai motif kalong seperti kalong silong
kelunan, kalong kelawit-kawit dan sebagainya. Begitu juga dengan penari lelaki
di mana kalong ini digunakan pada bahagian abet (bah), tabit (tikar alas
punggung) dan lain-lain.
Rajah 7: Motif yang menghiasi pakaian tradisi Orang Ulu
Kesimpulannya, kalong atau corak motif tradisi Orang Ulu ini
dipercayai memiliki kehidupan seperti mana manusia. Motif ini dipercayai
mempunyai roh atau semangat yang mampu membantu, melindungi dan sebagainya.
Seni kalong ini adalah contoh seni yang dapat memberi kita pengajaran dan
kesedaran dalam hidup terutamanya dari segi penghargaan alam sekitar, emosi,
psikologi dan ketamadunan sesuatu kaum. Perhiasan motif ini menjadi lambang
identiti yang hebat kepada Orang Ulu di mana motif ini mewakili banyak makna
kepada mereka.
Rujukan
Jeffrey
Jalong. (2001). Kalong: Seni Motif
Tradisi Orang Ulu. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.
Zaid
Ahmad. (2010). Hubungan Etnik di Malaysia. Selangor Darul Ehsan: Oxford
Fajar Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment